onsdag 13. mars 2013

LYSET ER KRAFT av Sigve Lauvaas * Side 24-33 (Bok 9-2012)

Månafossen-Ill



Side 24
LYSET

Lyset brenner fjellene ned,
Og bølgene slår.
Ensom sitter barnet og venter
På en ny dag.

Lyset kommer inn i oss
Med hellig gull.
Vi sitter og venter på den ene
Til klokkene slår.

Stormen roper i landskapet,
Og graven er tom.
Lyset stiger fra jorden
Til en ny dag,


VANN

Vi blir vasket i vann,
Og lever av jordens bryst,
Som deler rikelig,
Som en lotusplante.

Vi drikker og bader i vann,
Og føler oss rene som barn
Under åpen himmel,
Fra pol til pol.

Vi søker hverandre,
Og gripes av gammel kjærlighet
Til håret falmer,
Og alt blir grått og trist.

Vannet spruter i fontener,
Og følger i vårt spor,
Som engler i hvite klær,
Som beskytter barnet.

Vi lever som fisken i vannet,
Og spør ikke etter ord
Når kilden er klar,
Og alle kjenner Gud.

25 
GRÅT

Gråten tar meg.
Navnløse følelser
Driver i strie strømmer.

Regnet drypper fra taket.
Det hvisker i greiner.
Min eneste venn
Reiser i vinden.

Jeg gråter hver dag,
Og hver natt.
Jeg bærer byrden tungt.
Leppene er tørre.

Jeg gråter i mørk sjø.
Øynene flyer i tårer.
Havet bryter mot land.
Klippene revner.

Mine hender er fortvilet.
Mitt hjerte er urolig.
Min skygge er taus.
Mine kinn drypper
Av salt vann.

Jeg gråter til jeg ser
Den eneste
Som en åpenbaring.
Jeg gråter, og slipes
Til en perle.

Min sjel er blitt en perle
For navnet,
For den eneste
Som gir meg kraft
I det mørke rommet.


ORD

Jeg er en tjener: ordet,
Som mange leter etter i dag.
Jeg ble et menneske, og reiste.
Men nå er jeg her igjen
Med ordet som en gave til alle
Som hører min stemme.

26 
LYSET

Lyset er alltid mitt lys
Som strømmer inn med kraft
Og oppstandelse,
Kjærlighet til livet,
Velvære på hotellet,
Fred uten ende.

Lyset kommer inn i rommet
Som en grein fra treet
Som gir av seg selv til oss,
Til meg, arme menneske,
Som suger bryst
Som elskede par.

Lyset er mitt månelys.
Og stjerneøyner møter meg
Som villige jomfruer,
Ferdige til å gå i land
Mens det er flo sjø,
Og angsten er borte.


LENGSELEN

Lengselen deler jeg med flere,
Og håpet følger meg.
Rettferdig skal verden være,
Og freden skal legge sin hånd på meg.

Lengselen borer seg inn i sjelen,
I margen, som en bille i treet,
Og vokser til håp og tro
At det går an å finne skatten.

Lengselen har kraften i sine vinger,
Som lyset, og brenner når det er dag,
Så lenge livet varer,
Og bryter gjennom muren til meg.

Lengselen deler jeg naken med noen
Som gråter og venter på den ene
Som ikke kommer, og skriver
Navnet i hånden og hjertet.

Lengselen er til evig tid som pusten,
Holder meg i hånden, og kysser.

27 
BOKSTAVER

Disse bokstavene gjør sin virkning
Når de treffer huden
Og fanges i det indre rom
Med åpne armer og et helt hjerte
Som puster fritt.

Bokstaver er som frøstrøm i luft
Som siler gjennom oss,
Og behager åndedrett og hjernebarken,
Som omfavner og kysser lydene
Som kommer som blomster
Og hopper og nikker
Tvers gjennom jord og malm
Og blir virksomme
Som alfabet til en myriade av ord
Som kranser kisten.


LIV

Et liv uten perspektiv er kjølig,
Og på randen av stupet,
Som frost som sprenger,
Som åpne graver og lidelse
Gjennom støv og aske.

Livet brenner bort i alder
Som en grå røyksky,
Naken, og uvitende om engler
Som flyr rundt og samler honning
Til den store festen.

Et liv er en øy i havet, en koralløy
Som vokser og går under
Som babels tårn
Som jorden i vannflommen,
Som kornet i på jorden.

Vi skylder å elske livet, elske
Som duer, og løfte verden
Med skarpe blikk mot himmelen,
Som holder oss til sitt bryst
Som barnet, som engler.  

28
TEPPE

Snøen ligger der,
Og luften har sine lag
Med strenger
Og lys som åpner dører.

Greiner vinker, fugler.
Alt i verden ånder, føler
Som øyner, hjerter,
Inn i kulden, inn i oss.

Der teppet er mykt
Forbarmer lyset barnet
Som stråler frem
Som grunnfjell og ånd.

Jeg kjøper et teppe
Og tenker på kornet som mat
Som vi knapt kan fatte
Av egen styrke,
Omhyllet av kjærtegn
Som bærer greinene på treet,
Som springer ut av Ordet
Som vokser og vokser
Til evig tid.


BARE

Bare jeg legger meg
Vil kreftene komme tilbake.
Bare prøv: sov litt, sov
Så legemet kan kle seg til helg
Og vinden kan falle til ro.

Bare tenk på noe annet.
Legg følelsene i skapet
Så tiden kan modnes,
Og fremmede tanker forsvinner
Inn i sanden
Til jorden er ren og ny.

Bare lukk øynene, og be omforlatelse
Så duene hørere, og snøen smelter
Og drypper fra taket,
Og vinduene er åpne i solen
For nye eventyr.

29 
UØNSKET

Er jeg et uønsket barn,
Tilfeldig lagt ned i kurven
På et supermarked,
Med et hjerte som tikker
Tid og stjerner,
Beskyttet av engler?

Hvert ord ble kjærlighet
Mellom oss,
Uverdige mennesker,
Med angst på en smal vei,
Over mange hinder.

Uønsket med gull,
Som et paradoks,
Med liv som overgår alt,
Ble jeg til slutt elsket,
Elsket i oppvåkningen
Til et nytt liv.

Her er jeg nå
I utakt med tiden,
Beskåret som et epletre
Ferdig for ny blomstring
Og en ny morgen
Med frukt, og fugler
Som reiser videre.


VEKT

Vi holder ut,
Og går i takt med oss selv.
Vi går til døden
Skiller slagget fra hveten.

Vi er beskyttet fra morgen til kveld,
Og ligger under trekronene
Og spiller livet,
Det eneste vi har igjen.

Undrene går vi fra utsikten
Til en ny topp,
Og lengter etter kjærlighet og likevekt,
Og våkner med elskede øyner
Som jager lengselen.

30 
BORTE

Tiden er borte
Bak blå fjell, borte
I glemselen, i kuvøse.

Men tiden kommer igjen,
Kommer som en fremmed
Inn i hytter og slott.

Tiden er ingen steder,
Og midt imellom oss,
Som en fødselshjelper.

Tiden er borte når vi dør,
Borte i avgrunnen,
Som en flyktning.

Tiden får deg til å undres
Over navn og alt
Som rører seg.


TIDEN

Tiden forsvinner
Som en grå masse i raset
Som får jorden til å gå under.

Tiden gjemmer seg i Paris
Eller London, der vi bor
Som skrekkslagne etter jordskjelvet.

Tiden går under bordet,
Under vannet, under vår egen fantasi,
Og blir borte i vinden.

Tiden har mange øyner
Som blir borte for bestandig,
Og roper til oss fra dødsriket.

Hva brukte du tiden til? min bror,
Spør det fra ingen steder,
Der alle svarer, i lengsel etter barnet.

Tiden rammer oss alle,
Og føder oss fra vugge til grav,
Til vi er framme, i herberget.

31 
ORD

Ordene møtes i skyer,
Og blir til regn.

Ordene finnes i gjenstander
Som ønskede barn,
Som korn
For en lykkelig tid.

Ordene er her under solen
Som varme og smil.
Ord er sommerfugler
Som svever i luften
Og smaker på friheten,
Og flyr
Som Mr. Been.


ORDENE

Ordene mine er kalde,
Og trenger et hjerte,
Litt varme og energi,
En landingsplass
For bortkomne.

Ordene har briller
Og søker frodige folk
Og varme vegger, en seng
Og en arm å holde i.

Ordene borer seg inn
Som en flott,
Og tar til seg av kjærlighet,
Og lover å elske
Så lenge verden består,
Så lenge blodet er varmt.

Ordene gjør oss til mennesker
Med sjel og ånd,
Med kuppel i taket,
Med bølger på livsreisen,
Som er vår verden,
En sammenflettet labyrint,
Hvor vi hører hjemme,
Til klokkene kimer
Og toget går.

32 
MORGEN

Lyset kommer og går.
Jeg eldes i håpet.
Lengselen puster i meg
Som vinger av bokstaver.

Lengselen følger
Over alle fjell.
Håpet gjør meg sterk,
Og freden synker ned i meg.

Daglig blir jeg møtt av lyset
Som en friere pust,
En bukett blomster
Som virker etter sitt hjerte.


KROPP

Rundt min kropp
Slynger det seg en aura
Av hvitt lys.

Det slynger seg rundt månen
Et teppe av gull,
Som frir ut energien
Til bokstaver og tall,
Og åpenbarer mirakler
I vårt virksomme rom.

Kroppen går tvers gjennom alt,
Og er like hel,
Som et alfabet i forvandling,
Med lengsel og smerte.

Kroppen er en samling av lys
Som driver hjulet,
Og får meg til å se
Over alle spir.


TIDEN REISER

Tiden rulles inn i teppet,
Og blir avkledde.
Fra kyst til kyst samles tiden i havet.
Vår jordiske godt blir til støv.

33 
BILDE

Menneskene er et bilde
Som overvåker,
Og blir overvåket av lyset
Som kommer mellom trærne
Og legger seg tett
Inn til våre lange kyster.

Vi samler lyset i vårt bilde,
Som ingenting kan av seg selv
Uten kraften i det blomstrende lyset
Som gyller våre fjell
Og skaper grønne trær.

Bilde i oss
Vender seg ut til all verden,
Så vi er synlige som stjerner,
Og føler barnet i oss
Som et hjerte som slår
I takt med tiden,
Som åpenbarer lyset,
Og gir av sin frukt til evig liv.


SKYGGER

Etter oss følger lange skygger
Som lyset ikke når,
Som er beseglet fra fødselen
I et flyktig pust.

Dødens skygge tar vi med oss på veien
Som en trist og trassig bør
Over hav og land,
Til klokkene kimer for tredje gang,
Og vi må gå om bord.

Skygger er hjerter ytterst
Mot det brennende havet, i motgangen,
Når tiden spenner sin bue,
Og vi sparer på veden,
For vinteren er lang.

Skygger følger i våre spor,
Som fødsel og gravferd,
Og låner vår nakne kropp til et bilde
Av Gud, som gav oss alt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar